Hoe onderscheid je je met een webwinkel

doorRegina Eggink

Hoe onderscheid je je met een webwinkel

Hoe onderscheid je je met een webwinkel?

De laatste jaren is de omzet uit webwinkels ontzettend hard gestegen. Daarnaast groeit het aantal webwinkels in Nederland, met als gevolg meer concurrentie. Het wordt daarom steeds belangrijker om je te onderscheiden van de concurrent en net dat beetje extra te geven aan de klant. Dit kunnen we op verschillende manieren toepassen. Hier geven je een aantal praktische voorbeelden.

1. De ultieme merkbeleving door exclusief beeldmateriaal
Het gevoel dat je bij een webshop krijgt, bepaalt voor een deel al of de bezoeker graag blijft hangen om rond te snuffelen of dat zij liever naar een webshop zoeken waar zij een beter gevoel bij hebben. Je zult vast een aantal gave merken in je assortiment hebben. Deze merken hebben vaak erg goed beeldmateriaal ter beschikking. Gebruik deze beelden in je eigen webshop. En dan heb ik het niet over de standaard productfoto’s die iedereen gebruikt. Door iets meer moeite te doen voor exclusief beeldmateriaal, kun je al een heel ander gevoel geven aan de bezoeker en echt laten zien dat jij verder gaat dan anderen.

2. Goede service zorgt voor meer mond-tot-mond-reclame
Mensen praten vaker over de goede service van een bedrijf. Met goede service kun je een erg sterke indruk maken en dit resulteert vaak ook in nieuwe klanten door mond-tot-mond-reclame. Je kunt service niet serieus genoeg nemen. Kijk wat voor jouw bedrijf praktisch is om in te zetten en vraag vooral aan bestaande klanten wat zij goed of fout vinden gaan. Goede service kun je inzetten met de volgende tools.
• De vertrouwde klassiekers: een goed bereikbaar telefoonnummer en e-mailadres
• Chatfunctie (wel regelmatig online zetten)
• WhatsApp
• Contactformulier op contactpagina
• Bel-mij-terug-formulier
• Supportpagina
• Frequently Asked Questions
• Stel een vraag aan de productspecialist
Met goede service kun je een erg sterke indruk maken en dit resulteert vaak ook in nieuwe klanten door mond-tot-mond-reclame. Je kunt service niet serieus genoeg nemen.

3. Geef op de juiste momenten de juiste informatie
Naast de inzet van de tools uit onderdeel 2, is het erg belangrijk om de klant op de juiste momenten te voorzien van de juiste informatie. Dit begint eigenlijk al bij het eerste bezoek aan de webshop. Bezoekers komen vaak al direct met een aantal vragen zoals: “Wat zijn de bezorgkosten op deze webshop?”, “Is mijn product op voorraad?”, “Hoe werkt het met retourneren”, enzovoort.
Deze vragen wil je direct beantwoorden om geen twijfel toe te laten. Dit soort vragen zullen in de totale klantreis terugkomen. Houd daarom de klant continu up-to-date over de ontwikkelingen. Is het pakketje verstuurd? Stuur dan direct een e-mail, of nog mooier: een sms of WhatsApp-bericht. Mensen houden vaak van duidelijkheid en daarom kun je op dit vlak in positieve zin verrassen door net dat beetje extra informatie te geven.

4. Trek de aandacht met te gekke video-reviews
Je kunt je website nog zo goed voorzien van de mooiste foto’s en aansprekende teksten, een video-review geeft uiteindelijk toch het meest realistische beeld. Bewegende beelden met een persoon die je door alle functies van het product praat, komen vaak erg betrouwbaar over. Daarnaast kun je in een video veel meer duidelijk maken. Je kunt bijvoorbeeld laten zien hoe eenvoudig het is om het product te installeren en te gebruiken.
Verkoop je een gaaf product, zoals een drone? Laat dan buiten zien waar het apparaat allemaal toe in staat is. Aan het einde van de video kun je nog iets meer aansturen op de aankoop van het product. Je hebt de aandacht van de bezoeker ten slotte te pakken! Onderstaande video van Kamera Express is daar een perfect voorbeeld van.

5. Geef een gratis cadeau en krijg er zelf iets voor terug
Het is algemeen bekend dat Nederlanders gek zijn op gratis producten. Dit is een uitgelezen kans om hiervan gebruik te maken. Nu denk je misschien: dit gaat mij geld kosten! Dit hoeft niet het geval te zijn. Een goede strategie is, om een gratis product pas weg te geven vanaf een bepaalde orderwaarde. Stel je gemiddelde orderwaarde is €40,-. Geef dan een gratis product weg bij een orderwaarde vanaf €50,-. Op deze manier spoor je mensen aan om net iets meer te bestellen dan zij van plan zijn.
Uiteindelijk krijgen ze een gratis product en in ruil daarvoor krijg jij een extra product op de bestelling. Met één keer handelingskosten betaalt zich dat natuurlijk snel terug. Op deze manier ontstaat er een mooie win-win-situatie!

6. Personaliseer en geef de klant een uniek product
Iets unieks hebben is voor sommige mensen echt goud waard. Loop je met dezelfde schoenen als die iedereen heeft? Dan val je niet op en kun je minder snel de show stelen. Hier is uiteraard een mooie inhaker voor! Zo kunnen we dezelfde populaire producten gebruiken om ze toch uniek te maken. Dit doen we door ze te personaliseren. Dit gaat vaak gemoeid met een investering, maar kan zich op de lange termijn zeker terugverdienen. Hieronder vind je een aantal personalisatie-opties die op dit moment al door bedrijven wordt toegepast.
• Laat de naam van je kind de hoofdrol spelen in een kinderboek
• Stel je eigen muesli-mix samen
• Ontwerp je eigen sportschoenen. Tot aan de stiksels bepaal jij zelf de kleuren
• Laat je eigen foto drukken op een telefoonhoesje, tas, mok, kussensloop en tal van andere producten
• Ontwerp je eigen bierflesje
• Stel je eigen chocola samen met je eigen teksten erop
• Laat je initialen graveren in een armband, ketting of ring

7. Schrijf voor je doelgroep in je eigen stijl
Met een eigen schrijfstijl geef je de bezoeker sneller het gevoel dat hij of zij met een echt persoon te maken heeft. Op deze manier kun je jezelf natuurlijk heel goed onderscheiden. Je kunt schrijven op de manier zoals de doelgroep het graag leest. Je zult sneller de aandacht trekken als de teksten echt leuk zijn om te lezen. De bezoeker zal zich op zijn gemak voelen en daarom minder snel vertrekken naar een andere webshop.

8. Laat de bezoeker zien wat er in de markt speelt
Als je voor een webshop werkt, dan is het vanzelfsprekend dat je op de hoogte bent van alle ontwikkelingen binnen de markt. Deze kennis voor jezelf houden is een gemiste kans! Zo is het veel zinvoller om deze informatie te delen met de bezoeker van de webshop. Veel van hen zijn natuurlijk ook geïnteresseerd in de nieuwste ontwikkelingen van de merken, productlanceringen, features, congressen en alles wat te maken heeft met de producten die jullie aanbieden.
Tijdens de oriëntatiefase van de bezoeker kun je op deze manier laten zien dat je een echte productspecialist bent en dat jullie op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen. Zo word je direct een stuk serieuzer genomen. De webshop cameranu.nl zit in een branche waarbij kennis van zaken erg belangrijk is. Dit lossen ze goed op door in blog, zoals deze, alle mogelijkheden en nieuwtjes te laten zien

9. Word het gezicht van de webwinkel
We hebben het al veel gehad over persoonlijk overkomen. Persoonlijkheid geeft vertrouwen en vertrouwen is een belangrijk aspect van een webshop. Wil je hier volledig voor gaan? Dan kun je ervoor kiezen om het gezicht van je webwinkel te worden. Denk bijvoorbeeld aan Jeroen & Jeroen van Belsimpel. Zij treden hier duidelijk mee naar buiten. En zeg nou eerlijk, geeft dit geen vertrouwd gevoel?

Nu is het aan jou
Nu we de 9 praktische voorbeelden hebben behandeld, is het aan jou om je te onderscheiden van de concurrentie. Maak hierin keuzes die het dichtst bij jou als persoon liggen. Bedenk goed wat je wil uitstralen en wat haalbaar is. Maak desnoods een plan om de complete uitstraling van je website aan te passen. Als dit in de toekomst resulteert in meer tevreden en meer nieuwe klanten, dan is dit voor een goed doel geweest!

bron: Frankwatching
auteur: Kay Bleekman van Pure Internet Marketing

Over de auteur

Regina Eggink administrator

    Geef een reactie